Wkrótce Filharmonia Sudecka stanie się centrum wielkiego muzycznego i nie tylko muzycznego projektu, który ogarnie Wałbrzych. Dziwne złote maski, które ostatnio pojawiły się na wałbrzyskich przystankach, to jeden ze zwiastunów tego autorskiego projektu, który stworzył od początku do końca kompozytor Paweł Pudło. Jeśli ktoś myśli, że będzie to zwyczajny koncert symfoniczny...


Paweł Pudło jest młodym twórcą i chce się porozumieć z młodzieżą. Jego muzyka nadawana jest na całym świecie, podobnie jak filmy i reklamy, które ilustrował dźwiękowo. Miesza gatunki, stworzył operę filmową fantasy "Violemi - The Slave of Delusion", największą niezależną produkcję muzyczną w Polsce. Ale Polacy znają go chyba najbardziej z kompozycji muzycznej przygotowanej na EURO 2012. Na stadionach wysłuchało jej 1,5 miliona osób. Zatrudnił ponad tysiąc tancerzy w widowiskach choreograficznych, stworzył międzynarodowy koncert antywojenny "War Horns", spektakl taneczny o tematyce... turystycznej, a w 2012 został laureatem prestiżowej nagrody Festiwalu Transatlantyk wybranym z ponad 100 kompozytorów świata. Teraz w Wałbrzychu jego występowi będzie towarzyszył cykl warsztatów, m. in. z użyciem drona i mobilnej stacji meteo.

- To wielkie widowisko multimedialne, które porusza tematykę szeroko pojętej ekologii. Pojawią się tu egzotyczne instrumenty, a także instrumenty zbudowane przez kompozytora z materiałów do recyclingu, czyli po prostu... ze śmieci. Twórca uważa, że zagra się na wszystkim, a ja z niecierpliwością oczekuję partytury, która już podobno jest w drodze - zdradza dyrygent Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej Bartosz Żurakowski. - Szczegóły są owiane tajemnicą.



Paweł Pudło - Żywioły.
Muzyka Natura Przyszłość

8 grudnia 2018, godzina 18:00
Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu
Sala Koncertowa

W programie: „Żywioły”, koncert symfoniczny na orkiestrę, instrumenty etniczne oraz recyklingowe. Czas trwania: 80 minut.

Kompozytor, autor, reżyser kreatywny - Paweł Pudło

Dyrygent - Bartosz Żurakowski

Wykonawcy:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej oraz Kamil Rogiński (multiinstrumentalista, muzyk zespołów R.U.T.A, ŜANĜO, Lelek, Moskwa oraz Percival).


Opis projektu:


„Żywioły” to projekt łączący muzykę i ekologię, którego podstawą jest godzinny poemat symfoniczny autorstwa Pawła Pudło. To muzyczna opowieść o siłach natury, które od wieków tworzą świat wokół nas. Ziemia, woda, powietrze, ogień i ludzkość. Symbolika żywiołów została użyta w projekcie ze względu na jej uniwersalną rozpoznawalność, proste skojarzenie z naturą i możliwość metaforycznego, artystycznego oddania procesów zachodzących w środowisku.

Artystyczne elementy projektu są punktem wyjścia do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi, problemu smogu i jakości powietrza, którym wszyscy oddychamy - słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości. Dyskusjom tym poświęcony będzie szereg wydarzeń towarzyszących koncertowi.

„Żywioły” skierowane są do szerokiego i zróżnicowanego grona odbiorców. Wydarzenie koncertowe, dzięki nowoczesnej i przystępnej muzyce symfonicznej, będzie niezwykle atrakcyjne również dla osób spoza grona typowej publiczności filharmonicznej, szczególnie dla młodzieży.


Wydarzenia towarzyszące:


I. wykłady i warsztaty w Zamku Książ w dniach 6-7 grudnia, prowadzone przez naukowców z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego,
II. koncertowi towarzyszyć będzie prezentacja płaskorzeźby autorstwa Pawła Stępnia – rzeźbiarza i założyciela firmy scenograficznej Pracownia Kreativa. Widzimy ją na plakacie.


Współorganizatorzy projektu: Pracownia Kreativa, Filharmonia Sudecka w Wałbrzychu, Uniwersytet Wrocławski, Gmina Wałbrzych, Zamek Książ, Wałbrzyski Ośrodek Kultury, Biblioteka pod Atlantami.

Patronat medialny projektu: Presto, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC


Autor - biografia:

Paweł Pudło tworzy autorskie projekty artystyczne oraz komponuje na specjalne zamówienia. Jego muzyka nadawana jest na całym świecie, a filmy i reklamy, do których tworzył ilustrację muzyczną, wyświetlane były w Polsce, Niemczech, Czechach, Izraelu, Estonii, Francji i Hiszpanii. Posiada w swoim dorobku utwory orkiestrowe, ale nie ogranicza się tylko do instrumentów klasycznych i łączy muzykę symfoniczną z innymi gatunkami: muzyką elektroniczną, etniczną, popem oraz rockiem.

Jego antywojenny koncert "War Horns" miał swoją premierę na festiwalu Solidarity of Arts 2015 w Gdańsku. Utwór wykonywany był powtórnie w NOSPR oraz w Muzeum Powstania Warszawskiego. Wykonawcami kompozycji byli muzycy z Polski, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Malezji i Rosji. Do utworu wyreżyserował video, które promowało koncert m.in. w Teleexpressie. Płyta "War Horns", wydana w 2017 roku, dostępna jest w Empikach na terenie kraju oraz m.in. w USA, Indiach i Japonii. Recenzje płyty ukazują się w prestiżowych międzynarodowych magazynach muzycznych (m.in. z Luksemburga czy Wielkiej Brytanii).

Na zamówienie UEFA skomponował utwór orkiestrowo-chóralny, który był prezentowany w trakcie ceremonii przedmeczowych w Polsce i na Ukrainie, podczas EURO 2012. Tylko na stadionach Mistrzostw, muzyki wysłuchało ponad 1 500 000 osób. Do jego muzyki powstało osiem różnych choreografii do których tańczyło około tysiąca tancerzy. EURO 2012 było jedną z największych imprez sportowych na świecie i największą w historii Polski.

Jest pomysłodawcą, kompozytorem, reżyserem i producentem opery fantasy pt. "Violemi - The Slave of Delusion". Projekt z 2010 roku, do którego zaangażował ponad 90 osób, jest jednocześnie największą niezależna produkcja muzyczna w Polsce. Projekt zebrał pozytywne opinie zarówno odbiorców jak i krytyków branży muzycznej i filmowej.

W roku 2011 dla Polskiej Organizacji Turystycznej skomponował muzykę, która była podstawą unikalnego spektaklu tanecznego w technologii 3D, zamówionego dla uświetnienia ceremonii otwarcia największych targów turystycznych na świecie, ITB Berlin 2011 Trade Show. Spektakl obejrzało ponad pięć tysięcy prominentnych przedstawicieli branży i polityki z całego świata.

Podczas Festiwalu Transatlantyk 2012 został laureatem prestiżowej nagrody kompozytorskiej, wybranym spośród ponad 100 kompozytorów z całego świata przez jury w skład którego wchodzili kompozytorzy i reżyserzy z Hollywood. Jest jednym z bohaterów pełnometrażowego filmu dokumentalnego "Kilka pytań o słyszenie świata", ukazującego sylwetki czterech kompozytorów współczesnej muzyki symfonicznej. Film prezentowany był w TVP oraz na międzynarodowych festiwalach muzycznych i filmowych.

Jako kompozytor współpracował z wykonawcami m.in. z: Berliner Philharmoniker, Florence Opera, Orchestra Sinfonica De Barcelona, Malaysian Philharmonic Orchestra, Filharmonii Narodowej w Warszawie, Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie, Chóru i solistów Festiwalu Wratislavia Cantans.